Nye altaner udlejningsejendom på Østerbro

ALTANER

DET EKSTRA FRIRUM I STORBYEN

Opsætning af altaner i boligforeningen? I har måske drømt om at kunne nyde frisk luft i jeres lejlighed; muligheden for at nyde morgenkaffen udendørs, eller måske har I behov for nogle ekstra kvadratmeter. En altan kan være en god måde at få det ekstra frirum i storbyen.

 

ALTANPROJEKT

Forløbet for et altanprojekt, kan kort beskrives med nedenstående punkter:

  • Kontakt til bestyrelsen i boligforeningen og etablering af et altanudvalg.
  • Afklaring af hvor mange i boligforeningen der ønsker altan.
  • Afklaring om foreningen ønsker at tilknytte en byggerådgiver, samt hvilken funktion rådgiveren skal opfylde – dvs. hvordan processen i projektet skal forløbe.
  • Kontakt til myndighederne (evt. via rådgiveren) for at belyse, hvilke muligheder og evt. begrænsninger foreningen står overfor.
  • Afklaring i foreningen omkring altanernes størrelse, æstetik, materialevalg m.m.
  • Indhentning af priser på altanerne – det anbefales, at rådgiveren inkluderes i dette punkt. Husk – som udgangspunkt er priserne fra de forskellige entreprenører ikke sammenlignelige.
  • Valg af altanfirma med gode referencer – her kan rådgiveren hjælpe med at tage beslutningen.
  • Tilsyn med entreprenørens arbejde under udførelsen samt deltagelse i byggemøder.
  • Husk følgearbejde i form af radiatorflytning, etablering af fals ved den nye dør, gulvarbejde ved den nye dør, malerarbejde, telefonledninger på facaden m.m.

 

1. KONTAKT TIL FORENINGENS BESTYRELSE

Når man bor i en andels- eller ejerboligforening, er første skridt, at tage kontakt til foreningens bestyrelse. Herefter bliver der sædvanligvis oprettet et altanudvalg, som kan følge projektet fra start til slut.

Udvalget vil hurtig få behov for at tage kontakt til en fagperson. Der er to forskellige måder at gribe det an på:

 

MODEL 1: Gå direkte til en, eller flere altanfirmaer, for at indhente priser.

FORHOLDSREGLER: Her må man dog tage nogle forholdsregler – forløbet er som nedenstående:

  • Foreningen / altanudvalget skal være meget præcise i deres beskrivelse af altanernes størrelse, funktion, kvalitet og æstetik.
  • Foreningen skal være opmærksomme på, at denne løsning ikke nødvendigvis gør, at tilbuddene fra de forskellige altanfirmaer er sammenlignelige.
  • Det er en rigtig god ide at involvere foreningens administrator fra start, i overvejelserne mht. økonomi, foreningsvedtægter og ikke mindst i forhold til den juridisk rådgivning i forhold til kontrakten med entreprenøren.
  • Det er en rigtig god ide at involvere en byggeteknisk rådgiver, som sikrer at projektet forløber i henhold til tidsplan og sikrer foreningens krav til æstetik, kvalitet og økonomi bliver overholdt af entreprenøren.

 

MODEL 2: Hyre en uvildig byggeteknisk rådgiver, som kan varetage ovennævnte ydelser for foreningen gennem hele projektet.

 

2. PLANLÆGNING

Planlægningen af altanprojektet, starter indledningsvis med et møde med boligforeningens medlemmer, hvor ønskerne bliver skrevet ned og mulighederne bliver diskuteret. Herefter foretages en besigtigelse, og opmåling på stedet. På baggrund af mødet samt besigtigelsen, udarbejdes et myndighedsprojekt, hvor altanerne bliver tegnet og beskrevet. Myndighedsprojektet godkendes af foreningen, og sendes derefter til kommunen for at indhente byggetilladelse.

 

3. STATISKE BEREGNINGER

Når byggetilladelsen foreligger, påbegyndes udarbejdelse af udførelsesprojektet. Her bliver de statiske beregninger og konstruktionstegninger udarbejdet.

Gennem disse beregninger findes dimensionerne til det bærende stål, forankringerne til facader samt etageadskillelser. Beregningerne er nødvendige for at sikre, at den eksisterende bygning har den nødvendige bæreevne til at understøtte de nye altaner med den øgede belastning som altanerne vil medføre til bygningen.

Altanernes ophængningsmetode på ejendomsfacaden varierer fra ejendom til ejendom afhængig af ejendommens statiske og stabiliserende system.

 

4. UDBUD

Rådgiveren udarbejder udbudsmaterialet på altanprojektet. Materialet indeholder følgende dokumenter:

  • Et juridisk dokument, som beskriver de juridiske forhold til projektet og tager stilling til BR18, garantistillelsen, tidsplan, dagbøder, m.m.
  • En funktions- og kvalitetskravsbeskrivelse af altanerne, og hvad entreprenøren forventes at levere.
  • Et dokument som samtlige indbudte entreprenører skal udfylde, hvis de gerne vil deltage i tilbudsgivningen.
  • Tidligere udarbejdede oversigtstegninger, konstruktionstegninger og detaljer.

Gennem udbudsmaterialet opnås en forventningsafstemning med de indbudte entreprenører om kvalitet, æstetik, funktion m.m. Derudover vil alle indhentende tilbud være sammenlignelige, idet alle indbudte entreprenører skal udfylde den samme tilbudsliste.

Rådgiveren sender projektet i udbud til 3-4 på forhånd udvalgte entreprenører i samråd med foreningen. Når det bedste tilbud er valgt, udfører rådgiveren kontraktforhandling og udarbejder entreprisekontrakt.

 

5. OPSÆTNING AF ALTANER

I udførelsesfasen vil rådgiveren være jeres højre hånd på byggepladsen. Gennem jævnlige tilsyn og byggemøder, sikrer jeres byggerådgiver, at arbejdet bliver udført håndværksmæssigt korrekt. Der holdes opsyn med økonomien, blandt andet ved godkendelse af entreprenørens fakturaer. Gennem deltagelse på byggemøder, får rådgiverne status over byggedrift, tidsplan, økonomi og evt. konflikter med beboere, som skal løses, m.m.

Kort sagt vil en byggerådgiver sikre, at arbejdet udføres til aftalt tid, pris og kvalitet.

 

MED ART-TEK SOM BYGGERÅDGIVER

Hos ART-TEK har vi ekspertisen og erfaringen til at gå ind i det enkelte projekt og analysere forholdene, så I vælger den rigtige type altaner til jeres ejendom – både med hensyn til æstetik og konstruktionens bæreevne. Om I vælger projektmodel 1 eller 2 (beskrevet ovenfor), er vi klar til at hjælpe jer hele vejen i gennem processen – således at vi sikrer projektets succes.

 

Hvis I vil vide mere, kan I kontakte os på telefon +45 2617 1919 eller via kontaktformularen her på siden.