AB FOLKVARSVEJ

ART-TEK har udført både rådgivning i forbindelse med opsætning af altaner, samt renovering af ejendommen.

Altanerne er etableret på gårdsiden til andelsboligforeningen. Rådgivningen omfatter kontakt forhold, tilsyn, mangelgennemgang og aflevering. Projektet omfatter etablering af 8 lette altaner i aluminium.

Andelsboligforeningen har herefter fået udarbejdet en vedligeholdelsesplan. På baggrund af vedligeholdelsesplanen har bestyrelsen bedt ART-TEK at udarbejde et projekt på renovering af ejendommen.

 

Projektet omfatter:

  • Udskiftning af vinduer mod gade og gård.
  • Udskiftning af døre til lejlighederne (hoved- og bagdøre)
  • Istandsættelse af trapperne (hoved- og bagtrapper)
  • Istandsættelse af facader
  • Etablering af ventilation i kælderen

 

ART-TEK har været totalrådgiver på sagen og stået for udarbejdelse af projekt, indhentning af tilbud, udarbejdelse af kontrakt, afholdelse af byggemøder, tilsyn, mangelgennemgang og aflevering. ART-TEK har desuden udarbejdet teknisk byggeregnskab.

BILLEDGALLERI:

    PROCES:

  • Rådgiveraftale Rådgiveraftale

    Inden vi starter med at arbejde på et nyt projekt udarbejdes der en rådgiveraftale. Den beskriver detaljeret opgaven og de ydelser, der bliver leveret, samt tidsplan for projektering, pris, budget m.m.

    Vores rådgiveraftale er baseret på ABR 18 (Almindelige bestemmelse for teknisk rådgivning og bistand, Forenklet).

  • Registrering Registrering og forundersøgelser

    Når opgaven vedrører en eksisterende bygning, foretager vi til start en detaljeret gennemgang af ejendommen samt fotoregistrering.

    Vi undersøges endvidere hvilke oplysninger, der ligger om ejendommen og dens historik i kommunens byggesagsarkiv, så alle tilgængelige relevante informationer indsamles.

  • Projektforslag Projektforslag

    I et større projekt, er projektforslaget den indledende forventningsaf-stemning mellem os som byggerådgiver og jer som bygherre.
    Projektet skal defineres og afgrænses, så mål og ønsker bliver afklaret og afstemt i forhold til økonomiramme og mulighederne for ejendommen. Det er vigtigt at projektet fra starten spores i en retning alle parter kan være tilfredse med.

    I denne fase skal I som bygherre - i samråd med os som rådgiver, træffe vigtige beslutninger om æstetiske, funktionelle, tekniske og økonomiske løsninger, drifts- og vedligeholdelsesprincipper samt finansiering.
    Der skal tages stilling til mulighederne ift. ejendommens placering, lokalplan, myndighedskrav mm.
    Vi opstiller løsninger på de forskellige funktionskrav, og grænsefladerne mellem de involverede faggrupper defineres.
    Jeres ønsker konkretiseres ved udarbejdelse af tegninger, der viser ejendommens fremtidige forhold.
    Projektforslaget kan evt. danne grundlag for en forhåndsgodkendelse hos myndighederne, hvilket er en god idé, inden der bliver brugt yderligere økonomi på projektet.

    ART-TEK tilbyder at varetage denne fase som totalrådgiver, men kan også overtage projektforslaget fra anden rådgiver, og føre projektet videre derfra.

  • Myndighedsprojekt Myndighedsprojekt

    Et myndighedsprojekt indeholder en redegørelse for projektets udformning i relation til myndighedskrav. Herunder en beskrivelse af projektets arkitektur, konstruktionsvalg, materialevalg og tekniske installationer.
    Myndighedsprojektet danner hermed grundlag for arbejdets videre forløb, samt definerer de rammer projektet godkendes inden for af kommunen.

    På projekter, hvor der foretages ændringer ved bygningens konstruktionsmæssige eller brandtekniske forhold, fremskaffer ART-TEK i denne fase starterklæring fra henholdsvis certificeret statiker og/eller brandrådgiver.

    For at mindske risikoen for, at der er brugt tid og økonomi på forhold, der skal laves om, for at kommunen vil give byggetilladelsen, kan der på større projekter i visse tilfælde være en fordel i at starte med den indledende statiske dokumentation inkl. starterklæring fra certificeret statiker.
    Når byggetilladelsen fra kommunen er givet, fortsætter vi med det komplette udførelsesprojekt.

    Myndighedsprojektet indsendes til kommunen for godkendelse og udstedelse af byggetilladelse. Dette kan både varetages af jer selv som bygherre, eller I giver ART-TEK fuldmagt til at gøre det for jer.

    ART-TEK har egen konstruktionsafdeling. Vi kan ”inhouse” regne på konstruktionen og udarbejde den statiske dokumentation, når de bærende konstruktioner bliver påvirket af ændringer – eller der skal regnes på en helt ny konstruktion.

  • Kalkulation og budget Kalkulation og budget

    For at få et retvisende billede af projektets økonomiske konsekvenser, er det vigtigt, at der foreligger et projektgrundlag, som alle parter kan være enige om. Derfor udarbejdes budgettet for byggeopgaven først efter myndighedsprojektet.

    Vi benytter vores brede netværk for at indhente vejledende priser for at udarbejde et budget på projektet. Budgettet vil derved afspejles realistiske i forhold til prismarkedet.

    Ved renoveringsopgaver tilføjer vi altid minimum 10% oven i det samlede budget til uforudsete udgifter. Dette er ud fra en erfaring af, at der typisk vil være uforudsigelige forhold. Vi vurderer ud fra projektets type og givne forhold, hvor meget der typisk vil skulle til for at dække disse udgifter.

  • Udbuds-/ Udførelsesprojekt Udbuds-/ Udførelsesprojekt

    Når budgettet og rammerne givet af myndighedsprojektet er på plads, udarbejdes det detaljerede projekt - udbudsprojektet.
    Her beskrives alle projektets arbejder detaljeret, så det er helt klart, hvad der skal laves.

    Hvis myndighedsprojektet kun indeholder den indledende statiske dokumentation for projektet, vil ART-TEK i denne fase udarbejde et komplet udførelsesprojekt.
    Eventuelle projektændringer bliver tilføjet / tilrettet. Vi udarbejder statiske beregninger og tegninger.
    Vi laver arbejdsbeskrivelser, som er grundlaget for entreprenørens prissætning af opgaven samt selve udførelsen.

    I korte træk omfatter udbudsprojektet følgende:
    • Tegninger - overordnede og detaljetegninger
    • Statisk dokumentation og beregninger
    • Arbejdsbeskrivelser
    • Tilbudslister
    • Udbudskontrolplaner
    • Tilsynsplaner
    • Kvalitetsplan
    • Kvalitetssikring af materialer

    Udbudsmaterialet udarbejdes med AB 18 som aftalegrundlag for entreprisen.

  • Udbud og kontrakt Udbud og kontrakt

    Når I som bygherre har godkendt projektet, sendes det i udbud, hvor typisk 3 – 4 entreprenører byder på opgaven i licitation.
    Vi udsender typisk udbudsmaterialet i hovedentreprise.

    Tildelingskriterier for hovedentreprisen er noget som bliver fastlagt i tæt samarbejde mellem os og jer som bygherre. Ligeledes vil de entreprenører, der bliver inviteret til at afgive et bud, blive udpeget i fællesskab.

    Udover prisen kigger vi på entreprenørens organisation og opgaveløsning. Det er vigtigt for os, at den pågældende entreprenør viser forståelse for opgaven og respekt for de beboere, som skal leve med stilladser og andre byggegener.

    Når det mest fordelagtige bud er fundet, tager ART-TEK sig af kontraktforhandlingerne.

    Til sidst udarbejdes en entreprisekontrakt til underskrivelse af begge parter.

  • Udførelse og tilsyn Udførelse og tilsyn

    Under udførelsen foretager vi fagtilsyn, hvor vi sikrer os, at arbejdet udføres i henhold til projektmaterialet og håndværksmæssigt korrekt.
    ART-TEK udarbejder tilsynsnotater for dokumentation af evt. afvigelser og aftaler om, hvordan det aftales at blive løst.
    Det er vigtigt at have en veldokumenteret udførelseskontrol, for at den certificerede statiker kan udarbejde den påkrævede sluterklæring, når arbejdet er udført.

    Der afholdes løbende byggemøder med bygherre, byggerådgiver og de udførende parter. Her følges op på:
    • Byggefremdrift
    • Tidsplan
    • Økonomi
    • Forhold der kan have ændret sig undervejs

    ART-TEK udarbejder referat ved byggemøderne, som er juridisk bindende for alle parter.

  • Aflevering Aflevering

    Når arbejdet er færdigudført færdigmelder entreprenøren arbejdet. Det gennemgås for fejl og mangler med os som bygherres faglige repræsentant og entreprenøren. Hvis der har været arbejder i boliger, vil den enkelte beboer få en blanket, hvor evt. fejl og mangler kan noteres, forud for gennemgangen. Entreprenøren får herefter en rimelig frist til at udbedre.

    Afhængig af projektets størrelse kan arbejdet være opdelt i flere etaper. Den enkelte etape anses typisk for at være afleveret og overdraget til bygherre, når evt. fejl og mangler er udbedret, så det lever op til projektet.

    For at få en ibrugtagningstilladelse fra myndighederne, skal hele sagen færdigmeldes via ”Byg & Miljø”-portalen.
    Det skal her dokumenteres, at projektet er udført i henhold til myndighedsprojektet, som byggetilladelse blev givet ud fra. Herunder sluterklæringer fra den certificerede statiker og en evt. brandrådgiver.

    Dette kan igen både varetages af jer selv som bygherre, eller vi varetager denne ydelse, hvis I tidligere gav ART-TEK fuldmagt til at gøre det for jer.

  • 1&5 års eftersyn 1 og 5 års eftersyn

    Henholdsvis 1 og 5 år efter, at projektet er blevet afleveret til bygherren, gennemgås projektet igen for fejl og mangler. Således fanges ting, der ikke blev opdaget ved selve afleveringen – til tider kan der godt gå lidt tid, før en fejl viser sig / opdages.
    Det er vigtigt, at man som bygherre er opmærksom på, at indkalde entreprenøren til disse gennemgange.

    Eventuelle fejl og mangler registreres, og vi koordinerer udbedringen af disse.

    Der kan være økonomi bundet som en garantistillelse, som først frigives til entreprenøren ved godkendt 1 og 5 års eftersyn.